gorlis_gorsky (gorlis_gorsky) wrote,
gorlis_gorsky
gorlis_gorsky

Колишній головний конструктор КБ "Південне" Микола Голубенко розробив унікальний вітрогенератор

У Дніпрі колишній головний конструктор КБ "Південне" Микола Голубенко розробив унікальний вітронерератор і створив конструкторське бюро.
«Спочатку це була класична установка - ротор, генератор і редуктор - складний і дорогий механізм (до 20% від вартості вітряка), який вимагає сезонної заміни і дуже швидко зношується, - пояснює Микола Голубенко. – Першу безредукторну вітроустановку потужністю 7,8 МВт, з генератором діаметром 12 метрів і вагою 250 тонн - все одно досить громіздку – створила німецька фірма "Энеркон"».

Микола Голубенко зрозумів, що такі вітряки безперспективні, оскільки не піддаються вдосконаленню. «В Європі ще намагаються збирати генератор з двох частин і піднімати на висоту 160-180 метрів, але необхідних для цього кранів немає, - пояснює конструктор. – Я починав з розробки вітряка потужністю 250 кВт - у 2002 році установки встановили на Чукотці – наразі вони окупили себе вже двічі».
Однак Микола Голубенко мав на меті позбутися редуктора, а потім громіздкого генератора, і головне - збільшити потужність вітряків. У 2000 році конструктор запатентував принципово нову турбогенераторну схему, запропонувавши несподівану конструкцію - встановити додаткові генератори з маленькими турбінами безпосередньо на лопатях вітряка і обійтися без редуктора.
«Це дозволяє збільшити число обертів в 12-15 разів і, відповідно, зменшити їх вагу та вартість генераторів, - пояснює винахідник. - Так, при потужності вітряка 10 МВт загальна вага 3-х генераторів складає всього 48 тонн»
Вітряк такої конструкції був встановлений у 2006 році на шляху до Дніпропетровського аеропорту.
«Ротор з генераторами, який пропрацював лише два роки, довелося демонтувати - підвів розроблений московським інститутом генератор, у якому виникала немислима вібрація, - пояснює Микола Голубенко. – У генераторі не зрівноважили магнітне поле, от і все – я зняв проблему, але для нового запуску цього вітряка потрібні великі гроші, а їх у приватної фірми не виявилося».

Наразі Микола Голубенко запатентував удосконалену вітроустановку.
«Потужність вітряка зросте до небачених досі в світі 45-60 МВт, - запевняє конструктор. - Знайшлися люди-патріоти України , які хочуть випускати такі вітряки на українських заводах – у Дніпрі створено конструкторське бюро, у якому наразі працює близько 30 фахівців».
На додачу, Микола Голубенко самостійно провів науково-дослідну роботу, в якій показав принципову можливість створення турбогенераторної вітроустановки потужністю до 50 МВт.
«В Європі вітряки ставлять на висоті 140-160 метрів, і це практично межа для сучасних кранів, - пояснює український конструктор. - Потрібно зловити більш сильний вітер – на висоті до 200 м річне вироблення електроенергії зростає в 1,5 рази».

Можна встановити турбіну навіть на висоті Ейфелевої вежі (360 м), не створюючи неймовірних кранів, запевняє винахідник.
«Необхідно використати принцип колеса огляду, рівномірно розташувавши у кабінах, що знаходяться на висоті 30 метрів, три повноцінні великі турбіни, - пояснює Микола Голубенко. – Таким чином, один генератор можна розмістити на висоті навіть 330 метрів, а решта два - трохи нижче, перекриваючи лопатями величезну площу і ловлячи великі потоки вітру».

Будівництво електростанції з таких вітряків на Азовському або Чорноморському узбережжі дозволить подавати в енергомережу України дешеву електроенергію, зауважує Микола Голубенко.
«Уклавши договір з цієї вітряної станцією, дешеву електроенергію зможуть отримувати підприємства та населені пункти у будь-якій частині країни, - пояснює він. - Це може змусити інших виробників електроенергії знизити тарифи».
Сьогодні сумарна потужність усіх працюючих у світі атомних електростанцій становить 400 тис. МВт, а сумарна потужність вітряних станцій - 500 тис. МВт.

Днепр Вечерний.
 
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

  • 0 comments