gorlis_gorsky (gorlis_gorsky) wrote,
gorlis_gorsky
gorlis_gorsky

Як молодим українським підприємцям почати свій бізнес

Данило Тонкопій розповів про те, як молодим українським підприємцям почати свій бізнес, створити проект, який матиме майбутнє, а також у якому напрямі слід розвивати ініціативи.
2014-го року українці продемонстрували свою готовність переходити на популярну на заході технологію green-tech – "світлий" бік екологічно чистих технологій.
Енергоефективність, енергозбереження та турбота про довкілля зараз досить популярні напрями в усьому світі, й в Україні зокрема. З кожним днем з'являються нові проекти, які
прагнуть працювати в цих галузях, доводячи їх важливість.
Одним з основних "зелених" українських проектів, який вже почав завойовувати західні ринки, став київський сервіс доставки DelFast – його кур'єри на електробайках доставляють замовлення з інтернет-магазинів зі швидкістю доставки піци.
ТСН.ua поговорив із засновником проекту DelFast Данилом Тонкопієм про те, як молодим українським підприємцям почати свій бізнес, створити проект, який матиме майбутнє, як його упакувати, продати, а також у якому напрямі слід розвивати ініціативи.

- Даниле, для початку хотілося би дізнатися про ваш інноваційний для України проект – кур'єрська доставка електробайках. Чому саме електробайки?
- Історія розпочалася ще 2,5 року тому, коли я зіткнувся з проблемою, що жоден інтернет-магазин не міг здійснити доставку на сьогодні, на зараз. І довелося самому придумати таку – кур'єрську доставку зі швидкістю доставки піци. Ми обрали електробайки через те, що хотілося зберегти низький рівень її вартості, оскільки в усіх транспортних компаніях до 40% – це затрати на бензин та паливо загалом. Тому ми вирішили скороти вартість доставки на ці 40%.
- Як народилася ідея проекту і яка головна мета?
- Це компіляція різних ідей. Я дізнався, які на той час послуги були найбільш затребувані. Виявилося, що це кур'єрська доставка. Тобто, я мав аналіз ринку, досвід реалізації проектів. На той час я співпрацював із бізнес-інкубатором і бачив, які проекти виходять у результаті. І розуміння того, як працює бізнес, і що потрібно споживачеві, дало змогу реалізувати свою ідею. Саму бізнес-модель я ніде не запозичував, вона була створена абсолютно з нуля.
- На сайті вказано, що ви працюєте вже не тільки в Україні, але й встигли вийти і на західні ринки. Були з цим якісь труднощі?
- Ми зараз активно продаємо нашу франшизу, насамперед у країнах Східної Європи, у планах – захопити увесь світ (посміхається – ред.). Тобто, ми будуємо глобальну компанію – лідера доставки за годину. Чому Європа? Вперше ми з'явилися у польській столиці – Варшаві. По-перше, це європейська країна і ми розуміємо, що не можемо тривалий час залишатися всередині однієї країни та одного ринку. Якщо взяти, наприклад, ізраїльські проекти, більшість із них були розраховані на світовий ринок, оскільки внутрішній дуже маленький. Так само й ми. Залишатися у Києві – це обмежувати себе.

- Як, власне, відбувається процес виходу на західні ринки. Що для цього потрібно знати молодим підприємцям?

- Підприємець заробляє гроші і дає іншим їх заробити. Ми показуємо європейській країні, що цей проект вигідний для споживача, клієнта чи-то компанії-франчайзі – тобто тому, хто там відкриє цей бізнес. Ми показуємо всім, що це вигідно і тоді це працює. Ось у цьому і є суть підприємництва.
- Як вам вдалося привернути увагу до проекту? Наскільки це складно зробити?
- Варто перевіряти затребуваність, потрібно це комусь чи ні. Наприклад, коли в мене з'явилася ідея, я пішов запитувати інтернет-магазини, чи необхідно їм це. 2014 року я запитав у багатьох українських ритейлерів, чи цікава їм доставка за годину на електробайках. І вісім із десяти людей відповіли, що це дуже крута ідея, і вони б залюбки спробували. Тільки після цього ми пішли до інвестора і сказали, що маємо на свій проект потенційний попит. Тобто, ми не звичайні мрійники, у яких є гола ідея, а вже маємо попит і передпродажі. І для цього не потрібні великі бюджети, достатньо провести лише декілька зустрічей. Наразі ми співпрацюємо з понад 500 компаніями в Україні.
- Як влаштована ваша внутрішня логістика?
- Великий плюс у тому, що ми освоїли виробництво електробайків. Наш основний бізнес – це кур'єрська доставка, але так вийшло, що ми самі почали їх виробляти і знайшли партнерів. І зараз виробництво електробайків на 80% відбувається в Україні. Тобто це виробництво виокремлюється ще в один бізнес. І в найближчому майбутньому ми плануємо виходити на світовий ринок із продажами електробайків. Тобто, спочатку ми почали їх виготовляти для своєї служби доставки, а тепер робимо це й для франчайзі. Оскільки попит у світі на такий вид транспорту існує, ми хочемо спробувати їх виготовляти для продажів. Наразі в Києві у нас 70 електробайків, у Варшаві (Польща – ред.) – 10 і в Алма-Аті (Казахстан – ред.) – 20
- А як щодо інших регіонів України?
- Ми наразі ведемо переговори щодо франшизи ну і, власне, відкриті для пропозицій.
- Даниле, ви як засновник проекту з green-tech складником, можете поділитися своїм баченням майбутнього для таких стартапів в Україні?
- Серед усього розмаїття green-tech-напряму я би виокремив два основні, в яких наближається чи вже відбулася революція. Перше, це безумовно енергоносії. Цей напрям буде затребуваним ще досить тривалий час. І друге – це електротранспорт. Коли він тільки з'явився, відкрилася безліч можливостей. Наприклад, Uber зробив таксі з автопілотом. Електротранспорт на порядок простіший від звичайного, який працює на викопному паливі. Він вишуканіший, дешевший в експлуатації, екологічний. Тобто, електротранспорт – це те майбутнє, яке вже настало. Я би радив підприємцям-початківцям починати працювати із галуззю електротранспорту і, власне, розвивати її в Україні. Оскільки у нас це тільки зароджується, тут неоране поле. Можна створювати цей транспорт, обслуговувати – наприклад, почати будувати заправки під електротранспорт. Тобто, головне завдання підприємця – знайти проблему споживача і вирішити її, роблячи з цього бізнес.
- На основі досвіду DelFast і після побаченого за кордоном, як ви вважаєте, що потрібно змінити в першу чергу для розвитку екотранспорту та екоініціатив в Україні?
- Складне запитання. Скажімо так, в Україні є все, для того, щоб почати працювати у цьому напрямі, грін-тек, я маю на увазі. І закони не заважають, і немає жодних перешкод для створення інновацій. І жодні "маски-шоу" не можуть зупинити цей рух за прогрес. Єдине, чого не вистачає – це бажання людей щось змінити у своєму житті.

- Тобто, саме небажання є ключовим?
- Так, це однозначно. Грубо кажучи, якщо людину влаштовує життя у старій заваленій халабуді, яку складно назвати будинком, з брудними неасфальтованими дорогами, якщо її все влаштовує і немає жодного бажання це змінити, то її ніяк не змусиш. А якщо людина не задоволена таким станом речей і має бажання жити краще – то вона все зробить, і на її шляху не буде жодних перешкод. Тобто, головне – це бажання.
- Крім цього унікального стартапу, якими проектами ви ще займаєтеся? Який із них найцінніший, якщо так можна висловитися?
- Мій основний фокус зараз – це DelFast. Я займаюсь цим протягом 95% свого часу.
- Так, але ви виступаєте ще в амплуа лектора чи ментора в інших бізнес-проектах…
- Я достатньо давно займаюся бізнесом, маю велике портфоліо успішних проектів. Саме це дало мені досвід, яким нині я можу ділитися із початківцями. Для цього я відкрив і свою школу підприємництва, і маю авторську програму на радіо "Europa Plus", і активно беру участь як ментор у проекті ІнКУБатор від ПриватБанку.
- Тобто, у цьому проекті ви навчаєте молодих фахівців веденню бізнесу. Що це за проект і чому він важливий?
- Такі проекти, бізнес-інкубатори, я маю на увазі, допомагають підприємцям-початківцям не припускатися дитячих помилок. Або припускатися їх під керівництвом досвідчених менторів та експертів, які вже зробили купу помилок колись. Такі інкубатори дуже потрібні для того, щоб Україна створила якомога більше проектів для глобального ринку. Ба більше, щоб полегшити шлях молодого підприємця із завданням підкорення Всесвіту.
В Україні – надлишок грошей, і інвестори активно хочуть вкладати гроші у круті стартапи, просто не вистачає таких сміливих й інноваційних проектів
- Даниле, ви давно займаєтесь бізнесом в Україні. Розкажіть, як українським молодим підприємцям створити якісний продукт із майбутнім, як його упакувати і, власне, продати?
- Перше і головне – потрібно вирішувати чиюсь проблему, не займатися покращенням чи вигадуванням чогось абсолютно нового, потрібно відштовхуватися від однієї конкретної проблеми. Свого часу у людей виникла проблема пошуку в Інтернеті – з'явився Google, виникла проблема зберігання файлів у Мережі – з'явився Dropbox, виникла проблема ночівлі у чужому місті – з'явився Airbnb.
Особисто в мене виникла проблема термінової доставки телефона – і так з'явився мій DelFast. Тобто, потрібно завжди шукати вирішення якоїсь певної проблеми. Якщо на ринку не існує такого рішення і ти його пропонуєш – люди будуть готові платити за це гроші.
Стосовно того, як продавати – пропонувати людям, своїй цільовій аудиторії, власне, вирішення цієї проблеми. Тобто, рецепт дуже простий. А якщо з'являються конкуренти – це дуже добре. Якщо вони є – значить є ринок. Якщо ми працюємо на ринку, де немає конкурентів, швидше за все, вирішення цієї проблеми нікому й непотрібно.
- Є якийсь секрет, як боротися з конкурентами?
- Дуже просто. Потрібно шукати слабкі місця. Наприклад, ми зробили DelFast – доставку за годину, а наш найближчий конкурент Нова пошта цього не вміє робити. Це і є ключова відмінність. Тобто, ми знайшли слабкий бік нашого головного конкурента, зайняли цю нішу й стали її лідером.
- Головне запитання, яке цікавить всіх, і не тільки підприємців-початківців, де взяти гроші на реалізацію ідеї і як правильно цими коштами розпорядитися?
- Я думаю, тут відповідь очевидна, кредит для українського бізнесу – проект "КУБ" від ПриватБанку (сміється – ред.). До того ж варто активно брати участь у всіх пітчингах. Користь від них різна – якісь дають профіт, якісь ні, та молодому підприємцю варто якомога більше пітчитися, розповідати, шукати інвесторів, реєструватися на всіх платформах для стартаперів та на повний голос заявляти про свою ідею.
Інвестори теж хочуть вкласти гроші, вони шукають хороші проекти. В Україні – надлишок грошей, і інвестори активно хочуть вкладати гроші у круті стартапи, просто не вистачає таких сміливих й інноваційних проектів.
- Чи обов'язково шукати інвесторів для залучення коштів або достатньо голого ентузіазму і кредиту в банку?
- І так, і ні. Інвестиції потрібно брати, але не під голу ідею, а вже на тому етапі, коли є якісь продажі і впевненість у попиті. Якщо людина просто прийде і скаже: "У мене є розкішна ідея, яка ладна завоювати Всесвіт, дайте мені 300 тисяч доларів", то це не спрацює.
І банки теж можуть не дати грошей, оскільки стартап на початковій стадії немає абсолютно нічого. На такій стадії можна лише перевірити попит, вклавши в це невелику суму грошей. Це дасть зрозуміти, потрібен такий проект людям чи ні. Варто заявити про себе – опублікувати ідею у соцмережах, або ж залучити цільову аудиторію через рекламу в Google, запитати їх, наскільки проект затребуваний.
- Це все правильно, та є такі проекти, які здуваються, так і не вийшовши на великий ринок. Чому так відбувається, що стартапери роблять не так?
- На мій погляд, причина номер один – це відсутність продажів. Ідея може бути хорошою, ідеальною, але якщо проект чи сервіс ніхто не купує – значить він нікому не потрібен. Для цього варто передивитися свою бізнес-модель. Відшукати щось таке, що люди будуть купувати. Більше того, щоб зробити коротеньке відео і викласти його на Kickstarter – багато грошей не потрібно. Але це дуже може допомогти молодим підприємцям. Яскравий приклад - проект Fidget Cube зібрав Kickstarter 6,5 млн доларів за півтора місяця. Крім того, можна запропонувати подивитися на свій проект знайомих, щоб вони змогли оцінити, наскільки це потрібно на ринку.
- Даниле, наостанок, дайте кілька порад молодим підприємцям, у яких виникла своя велика ідею.
- Головне – не боятися. Робити те, що хочеш, те, що подобається, те, від чого горять очі. І не звертати уваги на речі, які демотивують, штибу "Тобі не вдасться", "Твій проект нічого не вартий". Потрібно всього цього не боятися, просто робити і рухатися вперед.

 https://tsn.ua/interview/zasnovnik-servisu-dostavki-na-elektrobaykah-dlya-stvorennya-innovaciynih-proektiv-ukrayincyam-ne-vistachaye-bazhannya-881604.html

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments